Doel
Wij zijn een gemeente met een sterke samenleving waar veiligheid de norm is. We zijn een veilige gemeente waar iedereen binnen de samenleving zich prettig en veilig voelt. Vanuit de gemeente werken we samen met alle partners aan veiligheid en leefbaarheid en maken in deze samenwerking ook de verbinding met zorg. We werken aan een integrale aanpak op het gebied van de lokale zorg en veiligheidssituatie waarbij de regierol bij de gemeente ligt.
Reguliere activiteiten
Vanaf januari 2021 vormen de procesregisseurs zorg en veiligheid, de adviseurs veiligheid en de vergunningverleners, toezichthouders en handhavers één team. Hierdoor verbetert onder meer de samenwerking en kennisdeling. Dit komt draagt zowel bij aan de uitvoering van de reguliere als bij de speciale activiteiten.
- Opstellen en vaststellen nieuw integraal veiligheidsplan (2023 - 2027);
- Trends, ontwikkelingen en de voortgang van de gezamenlijk gestelde doelen in het integraal veiligheidsplan in veiligheidsdriehoek bespreken ;
- Contact onderhouden met ketenpartners (o.a. instellingen in de gemeente en het veiligheidshuis). Procesregie over hoog-risico casuïstiek. Optimaal afgestemde zorg- en strafmaatregelen zodat risico's en overlast worden geminimaliseerd;
- Vormgeven aan de uitvoeringsagenda huiselijk geweld en kindermishandeling;
- Bestrijden van jeugdoverlast is samenwerking met ketenpartners;
- In samenwerking met regiogemeenten diverse onderwerpen, zoasl aanpak mensenhandel, aanpak cybersecurity, problematiek gerelateerd aan mensen met verward gedrag, data-gestuurd werken, vergunningverlening bij evenementen e.d.;
- Reguliere werkzaamheden die voortkomen uit de aanpak tegen ondermijning, zoals uitvoeren van bibob-onderzoek, lokaal ondermijningsoverleg en integrale controles.
- Diverse activiteiten ten behoeve van de openbare orde en veiligheid, zoals beleidsvorming en werkzaamheden als gevolg van explosieven en vermisten uit WOII, huisuitzettingen (sinds 2021 een wettelijke taak voor de gemeente), periodieke afstemming met ketenpartners zoals brandweer en politie, op orde houden van de crisisorganisatie, zodat in geval van een (potentiële) calamiteit direct geacteerd kan worden om de impact te minimaliseren;
- Al dan niet verlenen van vergunningen of ontheffingen in reactie op aanvragen (o.a. collectes, evenementen, standplaatsen en wapenverloven en aanvragen o.b.v. de alcoholwet);
- Toezicht en handhaving op o.a. openbare ruimte, bossen en natuurgebieden, de alcohol-wet (voorheen), hondenoverlast, flora en fauna, jeugdoverlast, binnen- en buitenstedelijk groen, parkeerproblematiek en corona maatregelen.
- Reageren op oproepen van de meldkamer en op meldingen openbare ruimten en ondersteunen zij bij integrale controles en huisuitzettingen door toezichthouders en handhavers.
Specifieke activiteiten 2022
Haalbaarheid pilot wijkrechter
Naar voorbeeld van verschillende plekken in het land willen wij in Renkum (in samenwerking met regiogemeenten) een pilot Wijkrechter organiseren. In 2022 wordt een projectplan geschreven en de mogelijkheden van de Rechtbank hierin onderzocht zodat er eind 2022 een go/no go is voor het starten van een pilot wijkrechter.
Ondermijning in beeld: verbeteren van signalen
Door middel van verschillende interventies gericht op inwoners, medewerkers en toezichthouders het bewustzijn en de signaalgevoeligheid omtrent ondermijning vergroten, met als doel meer en betere signalen van ondermijning te krijgen.
Aantal interventies:
- Medewerkers gemeente: drie interne ontmoetingen
- Inwoners en bedrijven in de gemeente: 2 campagnes
- Toezichthouders gemeente: 2 ontmoetingen per jaar met politie en boa's
Opstellen beleid aanpak mensenhandel
In samenwerking met de regiogemeenten beleid aanpak mensenhandel opstellen.
Uitvoering geven aan de bestuursopdracht 'samen veilig, lokale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling'
Met het lokaal uitvoeringsplan stimuleren wij (semi-)professionals om in een vroeg stadium in gesprek te gaan over zorgen die zij hebben omtrent huiselijk geweld en kindermishandeling. Wij stimuleren het gebruik van de meldcode en dragen er toe bij dat de kennis binnen ons eigen Sociaal Team en de ketenpartners over de (aanpak van) huiselijk geweld en kindermishandeling op peil is. Wij volgen landelijke en regionale ontwikkelingen en sluiten zo veel mogelijk aan bij regionale initiatieven.
Verbeteren van cyber-secure gedrag
Door middel van twee campagnes inwoners en organisaties in de gemeente wijzen op nut, noodzaak en handelingsperspectieven gericht op cyber secure handelen. Om de effectiviteit van de interventies te vergroten wordt ook gericht op specifieke doelgroepen.
Samen met VGGM waarborgen van een crisisplan ' wat in geval van een cyberaanval'
Verbeteren perspectieven voor inwoners van kwetsbare wijken
Samen met Vivare is het project kwetsbare wijken gestart. Gemeente en woningbouwvereniging plegen interventies gericht op het verbeteren van de perspectieven in de maatschappij voor inwoners van kwetsbare wijken.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Openbare orde en veiligheid
Output | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Doel | |
---|---|---|---|---|---|---|
High Impact Crimes | 83 | 75 | 72 | < 80 | ||
Geweld | 103 | 142 | 120 | < 120 | ||
Vernielingen, | 138 | 153 | 117 | < 120 | ||
Drank- en drugsoverlast | 58 | 42 | 41 | < 50 | ||
Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV) | R | 1,1 | 0,6 | 0,8 | < 1 | |
Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV) | NL | 2,3 | 1,99 | - | ||
Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV) | R | 2,6 | 4 | 2,2 | < 2 | |
Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV) | NL | 2,3 | 1,76 | - | ||
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV) | R | 4,0 | 5 | 4,3 | < 5 | |
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV) | NL | 4,8 | 4,6 | - | ||
Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inw.) (BBV) | R | 5,1 | 5,8 | 5,1 | < 5 | |
Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inw.) (BBV) | NL | 5,9 | 6,3 | < 6 | ||
Meldingen cybercrime & gedigitaliseerde criminaliteit | R | 115 | 135 | 244 | > 300 | |
Meldingen cybercrime | R | 1 | 5 | 22 | > 40 | |
Signalen ondermijning* | R | - | - | - | > 25 | |
Outcome | 2018 | |||||
Waarschuwing/ sluiting panden (wet Damocles) | 5 | 2 | 1 | > 4 | ||
Vermissing personen | 368 | 426 | 415 | < 400 |
* Tot 2020 werd het aantal serieuze signalen voor ondermijning niet geregistreerd.
Zorg en Veiligheid
Output | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Doel | |
---|---|---|---|---|---|---|
Veilig Thuis meldingen politie | - | 75 | 95 | > 95* | ||
% Jongeren met Jeugdbescherming | R | 1,2% | 1,4% | 1,4% | > 1,4 | |
% Jongeren met jeugdreclassering (aandeel jongeren van 12 tot 23 jaar) | R | 0,4% | 0,5% | 0,35 | > 0,4 | |
Meldingen overlast personen verward gedrag (politiemeldingen) | R | 212 | 206 | 316 | > 180* | |
Jeugdoverlast (politiemeldingen) | R | 174 | 170 | 120 | > 175* | |
Verwijzingen Halt (per 10.000 inw. 12-17 jaar; BBV) | R | 67 | 91 | 130 | >150*** | |
Verwijzingen Halt (per 10.000 inw. 12-17 jaar; BBV) | NL | 119 | 132 | 110 | - | |
Jongeren met delict voor rechter (BBV) | R | 30 | 40 | nog niet beschikbaar | < 40 | |
Jongeren met delict voor rechter (BBV) | NL | 20.220 | 22.960 | nog niet beschikbaar | - |
* We investeren in verbinden met ketenpartners en inwoners, zodat zij meer meldingsbereid en signaalgevoelig worden en bekend zijn met het proces van melden. Op de korte termijn streven we daarom naar meer meldingen, zodat we beter en in eerder stadium zicht krijgen op de problematiek.
** De maatregel (jeugdbescherming, jeugdreclassering) is het gevolg van (een reeks) delict(en) die passend is en gericht is op voorkomen van recidive. Het streven is dan ook dat deze maatregelen ingezet worden indien van toepassing.
*** Tot op heden konden boa's alleen naar aanleiding van middelengebruik en overtreden van de wet en regelgeving rondom vuurwerkbezit en het afsteken hiervan een doorverwijzing naar Halt schrijven. De verwachting is dat komend jaar ook naar aanleiding van andere strafbare feiten naar Halt doorverwezen kan worden. Als gevolg hiervan en een doorverwijzing naar Halt het doel heeft recidive te voorkomen streven we naar een hoger minimaal aantal doorverwijzingen.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving Openbare orde en veiligheid (integraal veiligheidsbeleid) | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Integraal Veiligheidsplan 2018 – 2021 | |
Algemeen Plaatselijke Verordening inzake toezicht en handhaving | |
Hennepconvenant/ beleidsregels Wet Damocles | |
BIBOB beleid/ beleidsregels | |
Uitvoering Wet aanpak woonoverlast | |
Diverse bevoegdheden van de burgemeester zijn gebaseerd op de gemeentewet of aanverwante wetgeving waar de bevoegdheid op is gestoeld. | |
Wetgeving Bestuursopdracht ‘Zorg en Veiligheid’ | Gemeentelijk beleid |
Kadernota transformatie sociaal domein | |
Perspectiefnota | |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 3.548 | 4.095 | 3.778 | 3.701 | 3.732 | 3.730 |
Baten | 79 | 94 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Saldo van baten en lasten | -3.469 | -4.001 | -3.764 | -3.686 | -3.717 | -3.715 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -3.469 | -4.001 | -3.764 | -3.686 | -3.717 | -3.715 |