Doel
Het ontwikkelen, inrichten en behouden van een goed geordende, aantrekkelijke en veilige leefomgeving voor inwoners, bedrijven en toeristen, waarbij we rekening houden met duurzaamheid, klimaatadaptatie, vergrijzing, vereenzaming, toegankelijkheid, (langer) zelfstandig wonen en biodiversiteit.
Reguliere activiteiten
Omgevingswet
- Integrale benadering van de leefomgeving
- Meer inzicht en overzicht in het omgevingsrecht
- Vergroten van de lokale afwegingsruimte
- Verbeteren van de dienstverlening
Ruimtelijke ontwikkeling
- Pretoets nieuwe initiatieven
- Planbegeleiding
- Stedenbouwkundige kaderstelling
- Gebiedsontwikkeling
- Privaatrechtelijke overeenkomsten
- Centrumontwikkeling (Oosterbeek, Doorwerth)
Grondbedrijf
In 2021 is gestart met de opzet van een grondbedrijf. Het is de bedoeling dat deze in 2022 actief functioneert. Het grondbedrijf betreft de interne ontwikkelrol van de gemeente. Het gaat dus om overzicht, bepalen kansen en risico's, bepalen ontwikkelpotenties en prioritering daarin van onze eigen gronden en het niet-kernareaal vastgoed.
Specifieke activiteiten 2022
Bepalen ontwikkelpotentie eigen gronden
In 2021 is gestart met de opzet van het grondbedrijf. Eén van de eenmalige werkzaamheden die daarvoor moeten worden uitgevoerd, is het bepalen van de ontwikkelpotentie van onze eigen gronden. Dit wordt in 2022 opgepakt. Een werkgroep gaat een overzicht maken van de potentiële ontwikkellocaties en een afwegingskader opstellen om deze locaties te kunnen prioriteren. De werkgroep maakt eerst een plan van aanpak op welke wijze de gemeenteraad en de bewoners van de gemeente Renkum hierin worden meegenomen en geïnformeerd.
Implementatie Omgevingswet
Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 juli 2022 moet de gemeente voldoen aan alle minimale eisen die door de VNG gesteld zijn.
De Omgevingswet verplicht gemeenten om voor 31 december 2029, voor het gehele grondgebied van de gemeente, één omgevingsplan vast te stellen.
Dit omgevingsplan vervangt bestemmingsplannen, gemeentelijke verordeningen en milieuregels.
Het omgevingsplan, waarvoor plan van aanpak in 2021 door de raad is vastgesteld, omvat naast bovenstaande ook aspecten zoals gezondheid.
We kiezen er voor de implementatie van de Omgevingswet zodanig uit te voeren dat de basis op tijd op orde is. We voldoen aan de minimale eisen die de wet.
De Omgevingsvisie is zo toegankelijk en compact mogelijk gemaakt. Er worden daarnaast Omgevingsprogramma’s opgesteld voor gebieden of thema’s. Exacte invulling vindt nog plaats.
Naast de omgevingsvisie, de programma’s en het omgevingsplan is de technisch implementatie van het DSO (nieuwe ondersteunende regelsoftware) noodzakelijk. De aanbesteding voor de nieuwe contractperiode van de software, moet na juni 2022 worden geregeld. Het inrichten van nieuwe processen en bijbehorende communicatie, zowel intern en extern, is een belangrijk element bij de invoering van de wet. Lettende op de nu aangegeven invoeringsdatum van 1 juli 2022 wordt 2022 een belangrijk jaar waarin nog veel werkzaamheden moeten plaatsvinden.
- Procesmanagement
Wij stellen voor om voor 2022 tijdelijk een procesmanager aan te trekken om tijdens dit cruciale jaar voldoende aandacht te hebben voor de implementatie van de wet.
Eerdergenoemde onderdelen van de wet lopen parallel en vragen ieder aandacht in afstemming en besluitvorming, zowel intern, in de regio als extern.
- Omgevingsvisie/omgevingsprogramma
De omgevingsvisie wordt naar verwachting in januari 2022 door de gemeenteraad vastgesteld. Op thema’s en geografische gebieden is het zeer wenselijk om programma’s op te stellen.
Bestaand en nieuwe beleid zal hierin integraal worden weergegeven. Programma’s gaan meer over de korte en middellange termijn en zijn daarmee relatief snel aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
- Omgevingsplan
Op 31 december 2029, moet er voor het gehele grondgebied van de gemeente, één omgevingsplan zijn vastgesteld ter vervanging van alle aanwezige bestemmingsplannen. Op inhoud zijn daarvoor de omgevingsvisie en de programma’s belangrijk. Tijdig starten van dit proces is noodzakelijk. De planning is om eind 2022 door de gemeenteraad daarvoor kaders te laten vaststellen.
Verordeningen
Diverse bestaande verordeningen vragen een bijstelling en moeten worden samengevoegd. Dat wordt pragmatisch opgepakt. We werken daarbij samen in de regio waar dat past, en geven prioriteit aan die verordeningen waar de meeste vergunningen voor verleend worden. Bij nieuwe verordeningen moet gedacht worden aan een Hemel- en grondwaterverordening en een bomenverordening.
Toepasbare regels
Er is gestart met het verkennen van het maken van toepasbare regels. Onder de Omgevingswet is het verplicht om voor indieningsvereisten toepasbare regels te maken. Dit helpt inwoners van Renkum om makkelijker te zien of ze vergunning nodig hebben en zo ja wat er voor nodig is om een aanvraag in te dienen. Vanuit het Rijk wordt een tool box hiervoor aangeboden. In Regionaal verband wordt gekeken in hoeverre deze toolbox toepasbaar is voor de regio en in de diverse gemeenten. Deze actie loopt door in 2022.
Aanwending budget
Voor alle bovenstaande werkzaamheden rondom het omgevingsplan is tot en met 2029, met name extra inzet van een RO-jurist structureel noodzakelijk. Daarnaast stellen wij voor extra budget in te zetten om incidenteel capaciteit voor ontwikkeling van toepasbare regels, onderzoek, productontwikkeling, etc aan te trekken voor een periode van 2 jaar.
- DSO
De plan- en toepasbare regelsoftware is voor de inwerkingtreding van de omgevingswet voor de duur van 2 jaar, reeds in 2020 aangeschaft en technisch in gebruik genomen. In 2022 zal een nieuwe aanbesteding starten samen met Arnhem, Rheden en De Connectie. Deze aanbesteding wordt vanuit Arnhem aangestuurd. Renkum draagt zorg voor input. Deze input is noodzakelijk. Vanuit het omgevingswetbudget wordt een projectleider ingehuurd die het “i”-deel van deze aanbesteding voor gemeente Renkum op zal pakken en de aanbesteding zal begeleiden.
Functioneel beheer
Het reguliere dagelijks functionele beheer wordt extern opgepakt en is ook onderdeel van het bovengenoemde aanbestedingstraject. Voor de doorontwikkeling van het DSO is wel inzet van functioneel beheer nodig.
- Communicatie en dienstverlening
Voor 2022 is communicatie -intern en extern- een belangrijke opgave.
Dit zal vanaf begin 2022 een wezenlijk onderdeel bij de uitvoering moeten worden, zodat in die periode alle collega’s conform de omgevingswet gaan werken.
Daarnaast moet ook de communicatie met de inwoners en bedrijven plaatsvinden over de veranderingen van de Omgevingswet. De VNG ontwikkeld een toolkit voor deze communicatie naar buiten. Deze zullen we ook als basis gaan gebruiken.
Interne communicatie
Intern moet de bekendheid met de omgevingswet verbreed worden. Dit betreft informeren maar ook opleiden en het leren werken in de lijn van de nieuwe procesafspraken. Denk bijvoorbeeld aan de werkwijze met omgevingstafels.
Externe communicatie
VNG ontwikkelt een toolkit voor communicatie met de burgers en bedrijven over de omgevingswet. Deze inhoud moet op onderdelen gemeente-specifiek gemaakt worden.
Dienstverlening
Voor dienstverlening aan de inwoners en bedrijven, moet een dienstverleningsconcept worden vastgesteld. Hoe willen we de initiatiefnemers van welke informatie voorzien. Het KCC (klantcontactcentrum) speelt hierbij een belangrijke rol.
Budget
2022 wordt, met een inwerkingtreding op 1 juli 2022, voor de invoering en implementatie van de omgevingswet een cruciaal jaar. De eerder toegekende budgetten zijn niet toereikend om deze werkzaamheden voldoende op te pakken. Het uitstellen van de inwerkingtreding werkt daar niet in positieve zin aan mee. Gelijktijdig laat een check zien dat de nu gevraagde financiële middelen wel in lijn zijn met financiële middelen die vergelijkbare gemeenten vragen. Evenals andere kleinere gemeenten heeft ook de gemeente Renkum gekozen voor een sobere en doelmatige aanpak. Daar blijven we aan vasthouden.
Belangrijkste financiële bijstellingen zijn puntsgewijs hieronder weergegeven:
- Door het uitstellen lopen de communicatietrajecten langer door dan voorzien.
- Uitstel van invoering betekent dat lopende contracten voor omgevingswetsoftware en dienstverlening moeten worden verlengd/aangepast.
- Implementatie van de omgevingswet door de eigen organisatie is noodzakelijk. Dit staat op gespannen voet met andere reguliere werkzaamheden.
- Aanhalen op inhoud en planning bij de regio is noodzakelijk. Dit kost capaciteit van medewerkers.
Deze onderdelen niet oppakken, heeft als consequentie dat we bij de daadwerkelijke inwerkingtreding niet voldoen aan de minimale vereisten die door de wetgever en de VNG zijn vastgesteld.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Voor dit product zijn er geen specifieke beleidsindicatoren en kengetallen.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Omgevingswet | Beleidsnota’s fysieke leefomgeving |
Ruimtelijke ontwikkeling | Visie Landgoederen en Buitenplaatsen |
Visie op Implementatie Omgevingswet | |
Regels en verordeningen fysieke leefomgeving | |
Ruimtelijke ontwikkeling | |
Nota Wonen 2014 | |
Beleidsnotitie wonen en zorg | |
Huisvesting zorgdoelgroepen | |
Ruimtelijke visie | |
Vigerend bestemmingsplanbeleid | |
Nota economie | |
Nota grondbeleid 2007 |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 1.975 | 907 | 766 | 644 | 610 | 605 |
Baten | 1.426 | 344 | 277 | 260 | 256 | 252 |
Saldo van baten en lasten | -549 | -563 | -488 | -383 | -353 | -353 |
Mutatie reserve | 106 | 30 | ||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -549 | -457 | -458 | -383 | -353 | -353 |