Doel
- Het vergroten van verkeersveiligheid; ambitie: we gaan voor de nul (verkeersslachtoffers)
- Het behouden van de bereikbaarheid
- Toegankelijk voor iedereen
- We stimuleren duurzame vormen van mobiliteit
Subdoelen
- Door het nemen van verkeersmaatregelen, communicatie en handhaven verbeteren we de verkeersveiligheid
- Het behouden van openbaar vervoersvoorzieningen (bus, trein, buurtbus, veerpont)
- Zorgen voor voldoende parkeer- en stallingsvoorzieningen
Reguliere activiteiten
Verkeersveiligheid
- Beveiligen spoorwegovergangen Wolfheze en werken aan integrale toegang
- Lobbyen voor extra verkeershandhaving
- Verbeteren oversteekplaatsen (binnen projecten)
- Het inzetten van maatregelen gericht op verkeersgedrag, aansluiten bij landelijke en regionale acties
Bereikbaarheid
- Monitoren ontwikkelingen (Spoor-)wegennet
- Regionale afstemming wegwerkzaamheden en evenementen
- Beperken verkeersoverlast
- Lobbyen voor aansluiting Kievitsdel op N225
Openbaar vervoer
- Adviseren in de regio over (o.a. lopende aanbesteding) openbaar vervoer
- Meewerken aan de komst van de E-bus, Valleilijn en Rijnlijn
Fiets
- Stimuleren gebruik Snelfietsroute (SFR) Arnhem - Wageningen
- Realisatie delen Snelfietsroute door provincie langs N225
- Voorbereiden uitbreiden SFR-netwerk (indien combinatie met beheer en onderhoud mogelijk is): route om de noord: Oosterbeek-Arnhem-Velp. Aantakken op west-tangent Arnhem-Elst-Nijmegen
Parkeervoorzieningen
- Reguleren parkeren
- Mogelijk omzetten parkeerplaatsen naar fietsparkeerplaatsen
- Realiseren van plan laadpalen voor elektrische auto’s
Stimuleren duurzame vervoerwijzen
- Stimuleren gebruik van de fiets en thuiswerken
- Stimuleren gezamenlijk gebruik van de fiets, openbaar vervoer en het gezamenlijk gebruik van auto's (deelauto's, carpoolen, bus-taxi)
- Voor elektrische auto's kijken we naar algemene plekken in de openbare ruimte en de mogelijkheden voor inwoners voor het laden op eigen terrein.
- We vragen de recreatieve sector in de promotie van onze dorpen te benadrukken dat we prima bereikbaar zijn per openbaar vervoer en fiets.
Specifieke activiteiten 2022
Spoorwegonderdoorgang Wolfheze
Voor de spoorwegonderdoorgang Wolfheze worden vervolgstappen gezet. Bestemmingsplan-procedure, grondverwerving en verleggen kabels en leidingen worden opgestart. Met Rijk en provincie is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten om tot realisatie te komen. De fase waarin het majeure project zich bevindt vergt een aanpak met een uitgebreidere projectgroep dan normaal gebruikelijk.
Beheer op orde
Vanuit de samenleving wordt steeds meer gevraagd om informatie digitaal beschikbaar te maken. De Wet open overheid maakt dat er op verkeersvlak een zogenaamde Data-top 15 is samengesteld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het digitaal beschikbaar krijgen van alle verkeersborden, beschikbare routes voor vrachtverkeer en (on)geplande werkzaamheden. We pakken dit zowel lokaal als regionaal op.
Samenwerking met Groene Metropoolregio
Gezamenlijk uitvoering geven aan programma Verbonden regio binnen de Groene Metropoolregio.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Output | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Doel |
---|---|---|---|---|---|
Aantal KM aangepakte fietspaden/straten | 9,7 | 1,5+ | 0 | 3,5 | |
Aantal VOP's / intelligente VOP's | 33/7 | 33/9 | 33/9 | 34/10 | 30/12 |
Aantal toegankelijke buurtbushaltes (18 cm) | 26 | +22 | +4 | 78 | |
Aantal bushaltes 352 (HOV kwaliteit) | huidig | huidig | huidig | huidig | huidig |
Aantal bushaltes met fietsenstallingen (HOV) | 7 | 10 | 10 | 10 | alle |
Aantal openbare fietslaadpalen | (0) | 0 | 0 | 0 | |
Aantal openbare laadpalen | 38 | 38 | |||
Geregistreerde verkeersongevallen naar zwaarte | 2017 | ||||
Uitsluitend materiële schade (%) | 84,5 | ||||
Opname ziekenhuis (%) | 10,7 | ||||
Lichtgewond(en) (%) | 4,2 | ||||
Dodelijke afloop (%) | 0,6 |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Wegenverkeerswet 1994 (WvW) | GVVP 2010 (het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan) |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) | MUP (Meerjaren UitvoeringsPlan) |
Parkeernota 2014-2020 |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 579 | 664 | 655 | 795 | 740 | 724 |
Baten | 57 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Saldo van baten en lasten | -523 | -609 | -600 | -740 | -685 | -669 |
Mutatie reserve | -51 | 16 | 14 | 12 | 10 | 8 |
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -574 | -594 | -586 | -728 | -675 | -661 |