Doel
We stimuleren inwoners om met behulp van hun eigen netwerk zo zelfstandig mogelijk te participeren in de samenleving. Wanneer dit niet lukt zorgen we dat er (tijdelijk) voorzieningen beschikbaar zijn.
Reguliere activiteiten
- Verstrekken hulpmiddelen, waaronder rolstoelen
- Verstrekken vervoersvoorzieningen (zorgtaxi, doelgroepenvervoer)
- Verstrekken woonvoorzieningen
- Beschermd wonen en maatschappelijke opvang
- Bieden van ondersteuning bij het huishouden: algemene voorziening, huishoudelijke ondersteuning, combinatieondersteuning thuis.
- Bieden van individuele begeleiding: basis en specialistisch
- Bieden van groepsbegeleiding: stabiel en ontwikkeling
- Inzet Respijtzorg om de mantelzorger te ontlasten
- Inzet Persoons Gebonden Budget (PGB)
- Onafhankelijke Cliëntondersteuning
- Doorontwikkeling producten regionale inkoop regio Centraal Gelderland.
Specifieke activiteiten 2022
Doordecentralisatie beschermd wonen (voor inwoners met een licht verstandelijke beperking): van beschermd wonen naar beschermd thuis
We bieden inwoners met een licht verstandelijke beperking (lvb) die niet langer zelfstandig (thuis) kunnen blijven wonen, een beschermde woon- en ondersteuningsvoorziening. De insteek is gericht op het inzetten van een zo tijdelijk mogelijke ondersteuning, waarbij met casusregie gericht kan worden afgeschaald. Vanwege de verruimde toegang van de Wet langdurige zorg per 1 januari 2021 is ons cliëntenbestand beschermd wonen met lvb met 54% afgenomen. De verantwoordelijkheid die wij zelf al dragen voor beschermd wonen lvb kunnen wij daardoor ook in 2022 binnen onze begroting dragen. Vanaf 2022 wordt beschermd wonen in zijn totaliteit verder inhoudelijk doorgedecentraliseerd. Dit gaat gepaard met een nieuw objectief verdeelmodel en per 2023 zal ook financieel worden doorgedecentraliseerd. Dat betekent dat vanaf 2023 beschermd wonen lvb ook weer onderdeel gaan uitmaken van de regionale begroting. Door de inhoudelijke doordecentralisatie - die al vanaf 2022 ingaat - behouden wij wel zelf de sturing op de trajecten, maar dragen wij niet langer het financiële risico alleen. Bovendien vindt de doordecentralisatie plaats over een meerjarig ingroeipad waardoor het - te verwachten - financiële nadeel over een langere periode uit te smeren is. Dit biedt ons voldoende tijd om in regionale samenwerking zorgvuldige stappen te zetten in beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. De verwachting is dat met deze transformatie het nadeel opgevangen kan worden. Daarnaast geldt het objectieve verdeelmodel alleen voor nieuwe instromende cliënten, waardoor het - te verwachten - financiële nadeel de eerste jaren sowieso beperkt is. Om ervoor te zorgen dat wij de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis kunnen maken, is investering in onze lokale infrastructuur noodzakelijk. Hiervoor hebben wij incidenteel budget ten bedrage van € 434.000,- beschikbaar . Deze middelen komen voort uit het landelijke hoofdlijnenakkoord geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en extra ambulantiseringsmiddelen beschikbaar gesteld door de centrumgemeente Arnhem. Bij de najaarsnota 2021 hebben wij verzocht om deze middelen in te brengen in de reserve Sociaal Domein, om deze met een bestedingsplan bij de voorjaarsnota 2022 aan te kunnen wenden.
De inzet van eenvoudig maatwerk
In het kader van praktisch kunnen schakelen met de inzet van hulp en ondersteuning wordt de uitvoering in de gelegenheid gesteld om naast de verplicht ingekochte hulp alternatieven in te zetten om te voorkomen dat het regulier maatwerk moet worden ingezet, omdat dat te zwaar is. Dit noemen we de inzet van eenvoudig maatwerk en valt onder sociaal domen breed (integraal). Deze vorm van ondersteuning wordt door meerdere gemeenten in Nederland ingezet (is afkomstig uit de City deal) en heeft tot bewezen positieve resultaten geleid. Het is daarmee een versterking van onze preventieve aanpak.
Evaluatie verordening, besluit en beleidsregels Wet maatschappelijke ondersteuning
In 2021 zijn de verordening-, het besluit en de beleidsregels Wmo geactualiseerd. In 2022 vindt evaluatie plaats en kunnen aanpassingen worden doorgevoerd vanwege wettelijke wijzigingen of verbeterpunten vanuit de uitvoering.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Output | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Doel | |
---|---|---|---|---|---|---|
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (per 10.000 inw.) (BBV) | R | 610 | 730 | 680 | ||
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (per 10.000 inw.) (BBV) | NL | 640 | ||||
Aantal Zorg in Natura en PGB cliënten Hulp bij Huishouden / 1ste kwartaal | 815 | 845 | 854 | |||
Aantal Zorg in Natura en PGB cliënten Begeleiding / 1ste kwartaal | 435 | 475 | 500 | |||
Doelgroepenvervoer: | ||||||
Wmo-gerechtigden maken gebruik van Avan | ||||||
Wmo- en jeugdgeïndiceerden naar zorginstellingen maken gebruik van Avan | ||||||
Leerlingenvervoer: | School-jaar | |||||
Het totaal aantal leerlingen met een positieve beschikking | 144 | 120 | 110 | 100 | ||
Leerlingen in het taxivervoer | 98 | <98 | 77 | |||
Leerlingen in Openbaar Vervoer en Eigen vervoer | 46 | 23 | ||||
Output Ondersteuning Thuis Zwaar | ||||||
Doel: door inzet van Ondersteuning Thuis Zwaar i.p.v. Begeleiding regulier de kwaliteit van ondersteuning verhogen en de kosten verlagen. Producten zijn gewijzigd m.i.v. 1 juli 2020 | ||||||
Realisatie Ondersteuning Thuis Zwaar - ZiN | ||||||
Realisatie Ondersteuning Thuis Zwaar - PGB | ||||||
Realisatie Begeleiding regulier - ZiN | ||||||
Realisatie Begeleiding regulier - PGB |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Kadernota Sociaal Domein gemeente Renkum. | |
Verordening maatschappelijke ondersteuning – gemeente Renkum | |
Verordening Leerlingenvervoer | |
Besluit Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 9.909 | 9.893 | 10.414 | 10.195 | 10.248 | 10.249 |
Baten | 341 | 765 | 342 | 343 | 344 | 345 |
Saldo van baten en lasten | -9.568 | -9.127 | -10.072 | -9.852 | -9.904 | -9.904 |
Mutatie reserve | -379 | |||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -9.568 | -9.506 | -10.072 | -9.852 | -9.904 | -9.904 |