Paragrafen

6. Verbonden partijen

1.   Algemene informatie

Doel

Een belangrijke aanleiding voor de Gemeente Renkum om de bedrijfsvoeringsorganisatie De Connectie op te richten is dat door het samenwerken met de gemeenten Arnhem en Rheden we onze bestuurskracht kunnen vergroten. We gaan er vanuit dat door het bundelen van de uitvoeringstaken in De Connectie we (voorlopig) een zelfstandige gemeente kunnen blijven. De Connectie vermindert namelijk onze kwetsbaarheid op bedrijfsvoeringsgebied en levert minimaal dezelfde kwaliteit tegen minimaal 4 procent lagere kosten. Ook vergroot De Connectie de kansen voor medewerkers van de drie gemeenten, omdat zij bij de bedrijfsvoeringsorganisatie meer doorgroeimogelijkheden hebben.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling, om precies te zijn een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO).

Datum oprichting

1 maart 2016

Vestigingsplaats

Arnhem

Deelnemende partijen

Gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden.

Belang Renkum

  • De portefeuillehouders bedrijfsvoering van de drie gemeenten vormen het bestuur van De Connectie. De leden van het bestuur hebben ieder één stem. Besluiten worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen, met uitzondering van een aantal specifiek in de gemeenschappelijke regeling genoemde situaties.
  • Het financiële aandeel van Renkum bedraagt (op basis van de meerjarenprogrammabegroting 2022-2025) 10,90%.

Vertegenwoordiging Renkum

Wethouder Leonie Rolink vertegenwoordigt Renkum in het bestuur van De Connectie.

Wat doet de verbonden partij voor Renkum

De Connectie voert voor ons de uitvoeringstaken behorende bij ICT, inkoop & aanbesteding, facilitaire zaken & frontoffice, documentaire informatievoorziening, personeels- & salarisadministratie, financiële administratie, verzekeringen, belastingen, basisregistraties en secretariaat.

2.   Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie

De belangrijkste voorwaarde voor het financiële succes van De Connectie is het harmoniseren van processen, het standaardiseren van de werkwijze en verregaande digitalisering.

3.   Financiële gegevens

3.1   Financiële ontwikkelingen en ombuigingen

In de komende maanden wordt gekoerst op een heroriëntatie van de drie pijlers governance, groeiambitie en financieel perspectief. Met als doel de bedrijfsvoering van en voor de gemeenten effectief en efficiënt te benutten. Na vier jaar De Connectie acht het bestuur van De Connectie het tijd om ‘pas op de plaats te maken’ en de samenwerking te evalueren. Waarbij de kernwoorden van de evaluatie zijn: heroriëntatie op samenwerking, (aanpassen) van de governance structuur en het opnieuw tegen het licht houden van de uitgangspunten: de 5K’s.

Daarnaast wordt een wijziging van de financieringsmethode voorbereid. Die is vanaf de start gebaseerd op inputfinanciering, maar wordt naar verwachting gewijzigd in outputfinanciering. Op die manier betaalt iedere gemeente naar de hoeveelheid die wordt afgenomen. Op dit moment wordt dit uitgewerkt en worden de (financiële) consequenties hiervan in beeld gebracht.

3.2   Financieel overzicht

Jaar

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

Bijdrage van Renkum

Bijdrage aan Renkum

2022

-357.000

10.147.000

21.000

4.466.000

0

2023

-208.000

6.488.000

21.000

4.438.000

0

2024

-59.000

3.460.000

21.000

4.400.000

0

2025

0

1.890.000

21.000

4.391.000

0

De meerjarencijfers zijn afkomstig uit de Meerjarenbegroting 2022-2025.

4.   Beleidsmatige en financiële risico’s

4.1   Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen

Binnen de Connectie vindt periodiek een inventarisatie plaats van de risico’s die zich kunnen voordoen. De Connectie heeft geen beschikking over eigen weerstandscapaciteit. Wanneer risico’s zich daadwerkelijk voordoen, worden de gemeenten hiervoor aangesproken. De laatste risico-inventarisatie binnen De Connectie is uitgevoerd voor de Meerjarenbegroting 2022-2025. De geïnventariseerde risico’s tellen op tot een risicoscore van €5.962.500.

Daarnaast werkt De Connectie aan een systeem voor outputsturing en -verrekening. Deze nieuwe bekostigingssystematiek kan een herverdeling van de bijdragen van de drie gemeenten tot gevolg hebben.

4.2   Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)

Het afgelopen jaar heeft De Connectie belangrijke stappen gezet ten aanzien van de invulling van het risicomanagement. Zo heeft er een uitgebreide risico-inventarisatie plaatsgevonden. Waar nodig zijn aanvullende beheersmaatregelen genomen. De komende jaren gaat De Connectie verder met het door ontwikkelen van het risicomanagement door te investeren in het risicobewustzijn binnen de organisatie en het cyclisch en systematisch borgen van het risicomanagement.

5.   Beoordeling en advies over de samenwerking

We adviseren om de samenwerking te continueren.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2021 15:15:04 met de export van 10/20/2021 15:10:05