1. Algemene informatie
Doel | Behartiging van de belangen en uitvoering van de hieraan verbonden taken op het gebied van hulpverlening bij ongevallen en rampen, openbare veiligheid en volksgezondheid. |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (Wgr) |
Datum oprichting | 3 maart 2011 (gewijzigd bij raadsbesluit nr 9) |
Vestigingsplaats | Arnhem |
Deelnemende partijen | gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. |
Belang Renkum | Renkum heeft in het AB één stem, net als de andere deelnemers. Besluiten betreffende de begrotingen en de jaarrekeningen worden genomen op basis van gewogen stemrecht. |
Vertegenwoordiging Renkum | Burgemeester en wethouder Leonie Rolink hebben zitting in |
Wat doet de verbonden partij voor Renkum | |
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) is de wettelijk aangewezen organisatie op het terrein van brandweer, volksgezondheid (GGD) en rampen VGGM zorgt voor de gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden wat betreft het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, het beperken en bestrijden van rampen, het organiseren en coördineren van ambulance-hulpverlening, het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen, het bevorderen van de totstandkoming van collectieve preventie (volksgezondheid) en de continuïteit daarvan, de afstemming tussen preventieve en curatieve gezondheidszorg, de uitvoering van collectieve preventie betreffende infectieziekten en ter zake van de gezondheidsrisico’s voor jeugdigen. |
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Op het gebied van Gezondheid (GGD) worden vanuit beleid geen ontwikkelingen of ombuigingen verwacht met een significante financiële relevantie.
De Covid-19 crisis trekt in 2020 en 2021 een zware wissel op de organisatie door de extra inzet die wordt gevraagd met betrekking tot controle op besmetting. Er is op dit moment geen inzicht in de gevolgen die dit heeft voor de basis taken van de GGD. Het rijksvaccinatieprogramma heeft wel doorgang kunnen vinden.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Vanuit de GGD worden voor 2022 op voorhand geen significante financiële ontwikkelingen verwacht. De Covid-19 crisis kan echter wel een nadere financiële impact hebben.
Er heeft in 2021 een FUWA onderzoek plaatsgevonden voor artsen en verpleegkundigen. Dat leidt vanaf 2022 tot aanpassingen in de gemeentelijke bijdrage.
3.2 Financieel overzicht
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat | Bijdrage van Renkum | Bijdrage aan Renkum |
---|---|---|---|---|---|
2021 | 4.360 | 21.311 | 0 | 2.733 | 0 |
2022 | 3.815 | 20.195 | 0 | 2.733 | 0 |
2023 | 3.463 | 19.909 | 0 | 2.733 | 0 |
2024 | 3.238 | 19.909 | 0 | 2.733 | 0 |
bron: vastgestelde begroting 2021 VGGM (bedragen * € 1.000).
exclusief de subsidie die aan de stichting Veilig Thuis wordt toegekend.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Een groot deel van de bijdrage aan VGGM wordt bepaald door de inwonersbijdrage. Afgesproken is dat de VGGM de inwonersbijdrage incidenteel mag verhogen als het weerstandsvermogen van de VGGM onvoldoende hoog is.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De opsomming van beleidsmatige ontwikkelingen is onderverdeeld in twee onderdelen, te weten: wettelijke ontwikkelingen en branche ontwikkelingen. VGGM wil de verschillende kansen en risico’s voor gemeenten in beeld brengen om hen zo in staat te stellen hun verantwoordelijkheden te kunnen nemen. De beleidsmedewerkers van de betrokken gemeenten trekken in adviserende zin gezamenlijk op. De beleidsadviseur veiligheid en de directeur brandweer van de VGGM voeren periodiek overleg. Advies t.a.v. de begroting van de VGGM wordt voorbereid door z.g.n. ‘kopgroep’, de financiële experts van de grote gemeenten.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking in de veiligheidsregio is bij wet opgelegd (derhalve is uittreden geen overweging). De beleidsdoelen moeten op efficiënte (kosteneffectieve) wijze worden gehaald. De ambtelijke advisering is daarop ingesteld.