Paragrafen

6. Verbonden partijen

1.   Algemene informatie

Doel

Uitvoering van de VTH taken bouw en milieu en het juridische deel van de APV taken.

Rechtsvorm

Openbaar lichaam op grond van de
Wet gemeenschappelijke regelingen

Datum oprichting

12 november 2012

Vestigingsplaats

Arnhem

Deelnemende partijen

de Provincie Gelderland en de volgende gemeenten:
Zevenaar, Westervoort, Duiven, Rheden, Rozendaal, Doesburg, Overbetuwe, Lingewaard, Arnhem, Renkum

Belang Renkum

12 van de 102 stemmen

Vertegenwoordiging Renkum

Wethouder Joa Maouche is voorzitter van het DB en het AB, ambtelijk vertegenwoordigd in het partneroverleg.  

Wat doet de verbonden partij voor Renkum

Onder andere het verlenen van bouw- en milieuvergunningen, het uitvoeren van bouw- en milieutoezicht, bezwaar- en beroepszaken en het uitvoeren van projecten zoals bijvoorbeeld het project energiebesparing.

2.   Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
In 2022 treden waarschijnlijk de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen  in werking. Als gevolg daarvan zal er een overheveling van het bevoegd gezag voor de bodemtaken van provincie naar gemeenten plaatsvinden. De financiële effecten van de implementatie van deze wetten, is nu nog niet helder.

3.   Financiële gegevens

3.1   Financiële ontwikkelingen en ombuigingen

3.2   Financieel overzicht

Jaar

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

Bijdrage van Renkum

Bijdrage aan Renkum

2021

776.000

559.000

0

1.389.200

-

2022

699.000

419.000

0

1.397.690

-

2023

nog niet bekend

nog niet bekend

nog niet bekend

nog niet bekend

-

2024

nog niet bekend

nog niet bekend

nog niet bekend

nog niet bekend

-

Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2021 invullen.

4.   Beleidsmatige en financiële risico’s

4.1   Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen

De partijen zijn gezamenlijk eigenaar en opdrachtgever van de Omgevingsdienst Regio Arnhem.

ODRA onderscheidt vier type risico’s:
· risico’s met betrekking tot de exploitatie.
Dit betreft tegenvallers uit de normale bedrijfsvoering, door onvoorziene gebeurtenissen, prijsstijgingen die uitstijgen boven de toegepaste indexering in de begroting, dan wel tegenvallende inkomsten. De transitie naar outputfinanciering valt onder deze laatste categorie; minder afname van producten dan begroot en / of een te lage kostprijs. Recent is een analyse naar de kostenontwikkeling van outputfinanciering afgerond. De resultaten worden binnenkort bekend. geschatte omvang van het risico is € 200.000

· risico’s met betrekking tot de taakuitvoering:
ODRA kan aansprakelijk worden gesteld voor fouten in de reguliere taakuitvoering en bedrijfsvoering. Dit betreft vooral een bestuurlijk en imago risico. ODRA is verzekerd voor maximaal 2 keer € 2,5 miljoen per jaar voor beroepsfouten.

· het risico van frictiekosten ;
Dit ontstaat bij majeure aanpassingen in de organisatie (structuur), ingegeven door wetswijzigingen of majeure wijzigingen in de werkpakketten voor partners. De omvang van het financiële risico kan oplopen van € 0,1 tot € 0,5 miljoen. ODRA heeft in deze begroting € 100.000 gereserveerd als dotatie aan personeelsvoorziening.

· Het risico om niet te voldoen aan algemene wet- en regelgeving, zoals belastingwetten,
AVG en internationale verordeningen. Het risico is vooral bestuurlijk en imago, en niet zozeer kwantitatief.

Op basis van bovenstaande is een weerstandsvermogen nodig van € 0,4 tot € 0,8 miljoen. Naar verwachting bedraagt de Algemene Reserve ultimo 2022 circa € 483.000. Samen met de bestemmingsreserves is dit weerstandsvermogen genoeg voor de benoemde risico’s. Door de stijgende omzet neemt het percentage vermogen wel af

4.2   Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)

De gemeenteraad kan ten aanzien van de ontwerpbegroting van de ODRA een zienswijze naar voren brengen bij het Dagelijks Bestuur van de ODRA. Deze zienswijze wordt, voorzien van een reactie, samen met de begroting aangeboden aan het Algemeen Bestuur van de ODRA. De wethouder van Renkum is lid van zowel het AB als het DB. Voor een begrotingswijziging geldt dezelfde procedure.

5.   Beoordeling en advies over de samenwerking

De samenwerking is voor een aantal taken (basistaken) vanuit het Rijk opgelegd. Andere taken (bijvoorbeeld bouwvergunningverlening) hebben we vrijwillig bij de omgevingsdienst ondergebracht. De ODRA moet op een efficiënte maar ook klantgerichte  manier de taken voor ons uitvoeren. Over het algemeen verloopt de samenwerking goed.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2021 15:15:04 met de export van 10/20/2021 15:10:05