Paragrafen

6. Verbonden partijen

1.   Algemene informatie

Doel

Regionale samenwerking doelgroepenvervoer, aanvullend op OV

Rechtsvorm

Bedrijfsvoeringsorganisatie (Wgr)

Datum oprichting

2015

Vestigingsplaats

Arnhem

Deelnemende partijen

18 gemeenten regio Arnhem en Nijmegen

Belang Renkum

Bij reguliere besluiten vertegenwoordigt iedere gemeente 1 stem. Het belang van Renkum is dan 5%. Er geldt een escape procedure voor bijzondere situaties. In dat geval wordt gestemd op basis van (ongewogen) inwoner aantallen. De zeggenschap van Renkum is dan 4%.

Vertegenwoordiging Renkum

wethouder Leonie Rolink, bij vervanging wethouder Marinka Mulder

Wat doet de verbonden partij voor Renkum

AVAN verzorgt het vraagafhankelijk vervoer en het routevervoer. In zijn vergadering van 30 januari 2018 heeft het college besloten het leerlingenvervoer nog niet onder te brengen bij AVAN.

2.   Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie

Voor 2022 worden geen ontwikkelingen of ombuigingen met significatie financiële relevantie verwacht.

3.   Financiële gegevens

3.1   Financiële ontwikkelingen en ombuigingen

Voor 2022 worden geen ontwikkelingen of ombuigingen met significatie financiële relevantie verwacht.

3.2   Financieel overzicht

Jaar

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

Bijdrage van Renkum

Bijdrage aan Renkum

2021

0

0

0

           921.295

0

2022

0

0

0

991.690

0

2023

0

0

0

1.065.096

0

2024

0

0

0

nb

0

Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2021 invullen.

De hierboven getoonde bedragen zijn inclusief we kosten voor het vervoer zelf die door onze inwoners met indicatie worden gemaakt. De kosten die door de BVO worden gemaakt bedragen hiervan ca 15% t.o.v. het budget bedrag 2020. Het resultaat over 2020 en het te verwachten resultaat over 2021 laten een incidenteel voordeel zien dat veroorzaakt wordt door het teruglopen van het gebruik van vervoer onder invloed van de Covid-19 crisis.

4.   Beleidsmatige en financiële risico’s

4.1   Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen

De regelingen die gebruik maken van het AVAN-systeem zijn open-einde-regelingen (Wmo, Jeugdwetvervoer). Dit betekent, dat de kosten kunnen oplopen, naarmate er meer vervoersvragen komen. De deelnemende gemeenten zijn voor hun inwoners verantwoordelijk voor de dekking van die kosten. Voor de Wmo is het risico van overschrijding op sociaal-recreatief vervoer ingeperkt, omdat we sinds begin 2019 met een kilometerplafond werken. In 2021 is naar de haalbaarheid van  aanvullende maatregelen gezocht die substantieel effect hebben. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen.

4.2   Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)

zie hiervoor

5.   Beoordeling en advies over de samenwerking

De samenwerking verloopt naar tevredenheid. advies is continueren van de samenwerking.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2021 15:15:04 met de export van 10/20/2021 15:10:05